.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وقتی بهمنی هم از لاریجانی انتقاد كرد
ماجرای حذف ایران چک ها به کجا رسید؟

شفاف: در حالی که هنوز تکلیف ماجرای حذف 3 یا 4 صفر از پول ملی که مدت هاست کلید خورده است، مشخص نشده، نامه اخیر رئیس مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن چاپ ایران چک توسط این بانک و دستور بر جمع‌آوری ایران‌چک‌ها چالش جدیدی برای سیستم بانکی کشور ایجاد کرده است و گمانه زنی ها درباره درست یا غلط بودن این قانون را افزایش داده است.

ماجرا اما از آنجا آغاز شد که در دولت دهم، چک‌پول‌هايی که بانک‌ها خود چاپ می کردند از چرخه بانکی حذف و چک‌پول‌های 50 و 100 هزارتومانی چاپ شده توسط بانک مرکزی جای آنها را گرفت و علت آن هم نظم دادن به بازار مالی و جمع کردن حجم زیادی از چک‌های اعتباری با اشکال مختلف اعلام شد.

به این ترتیب بود که بانك مركزي ايران چك هاي بانك ها را به عنوان يكي از عوامل تورم افسار گسيخته 3 سال اخيردر حالی که مبلغی حدود 13‌هزار ميليارد تومان به خود اختصاص داده بودند را جمع‌آوري كرد و ايران چك هاي بانك مركزي را جايگزين آنها كرد .

 بعد از آن بود که با گذشت چند سال،  بانك مركزي بعد از ميلياردها تومان هزينه به حرف آن روزهاي اقتصاددانان كشور رسيد كه ايران چك ها مي توانند ابزار بسيار مفيدي براي پولشويي و پولشويان باشند و بايد فكري براي آن كرد!و هزينه هاي تعويض ايران چكهاي بانكها با ايران چك هاي بانك مركزي وهمچنين هزينه بالاي توليد ايران چك ها نيز در اين ميان ناديده گرفته شد و به این ترتیب بود که ایران چک 100 تومانی نیز از چرخه بازار حذف شد.

اين اقدام بانك مركزي در حالي صورت گرفت  كه تنها سه سال از جريان افتادن ايران چك هاي بانك مركزي گذشته بود و بيشتر از يك سال بود  كه ايران چك ها ي 50 و 100 هزار توماني با طرح جديد كه سه صفر از آنها حذف شده ، وارد چرخه پولي كشور شده بود.

حالا اما این اقدام جدید مجلس اعتراض شدید بانک مرکزی را در پی داشته است. رئیس کل بانک‌مرکزی با انتقاد شدید از نامه اخیر رئیس مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن چاپ ایران چک توسط این بانک، جمع‌آوری ایران‌چک‌ها را چالش سیستم بانکی در سال‌جاری عنوان کرد و این کار را به زیان اقتصاد ملی دانسته است.

محمود بهمنی با بیان اینکه مسئله جمع‌آوری ایران‌چک‌ها، چالش سیستم بانکی در سال جاری است،تاکید کرد: جمع‌آوری ایران چک‌ها منطقی نیست و تاثیری برحجم پول نخواهد داشت، زیرا به میزان چاپ ایران چک، پول از جریان خارج یا بلوکه می شود.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ارزش اسکناس و مسکوک، ایران چک است، افزود: با خارج کردن این حجم می‌بایست مبالغ هنگفتی اسکناس چاپ شود که این خود مستلزم کاغذ، مرکب، دستگاه و نیروی انسانی است و هزینه فراوانی خواهد داشت و به زیان اقتصاد ملی خواهد بود، مگر اینکه معادل آن اسکناس درشت چاپ شود.

بهمنی درادامه افزود:با خارج کردن چک‌پول‌ها در بحث شمارش، حمل و نقل پول و موارد این چنینی، زحمات و هزینه‌های زیادی هم برای مردم و هم برای سیستم بانکی به‌وجود خواهد آمد.
این در حالی است که پیش از این خود بانک مرکزی، ایران چک های 100 تومانی را از چرخه پولی خارج کرده بود. در فرودین ماه سال   89در گفتگو با خبر نگاران اعلام كرده بود كه با انتشار اسكناس‌هاي 10هزار توماني و درشت كه تا پايان خرداد در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، چك‌هاي بانكي به مرور از رده خارج خواهد شد.

 وي همچنين با اعلام دوباره توقف انتشار ايران‌چك 200 هزار توماني و 100 هزار تومانی گفته بود: خروج ايران چك‌ها از بازار با ايران چك‌هاي 50 هزار توماني آغاز خواهد شد چراكه بانك مركزي در نظر دارد با اين اقدام جلوي پولشويي را بگيرد.

به این ترتیب هنوزمعلوم نیست بانک مرکزی که قصد داشت به تدیرج ایران چک ها از چرخه پولی کشور حذف کند چرا با این قانون مجلس مخالف است چرا که به زعم بسیاری از اقتصاد دانان  ایران چک ها ابزار مناسبی برای پولشویی هستند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.285 seconds.